KLUB ZASTAVA |
Cała prawda o wałku rozrządu w samochodzie Zastava 1100
Kilka słów o wałku rozrządu Wałek rozrządu jest bardzo ważnym elementem składowym silnika. Znajduje się on w górnej części silnika pod pokrywą zaworów. Napędzany jest przez pasek rozrządu poprzez największe koło pasowe mocowane bezpośrednio do wałka do jego węższej części. Wałek rozrządu by był długowieczny musi stale pracować w oleju stąd ważne jest by olej zawsze był dobrej jakości i w odpowiedniej ilości. Sucha praca wałka powoduje jego natychmiastowe zużycie zarówno łożysk jak i krzywek.
Weryfikacja stanu wałka rozrządu Wałek rozrządu można w szybki sposób zweryfikować pod względem jego zużycia. W tym celu należy zdemontować obudowę filtru
Łatwo jest je sprawdzić przy krzywce skierowanej czopem do góry tak by odsłaniała powierzchnię płytki. Dla precyzyjnej kontroli dobrze jest się posłużyć specjalnym kluczem do wyjmowania podkładek.
Regulowanie luzu zaworów
należy zastosować podkładkę regulacyjną o odpowiednio większym rozmiarze. Płytki regulacyjne dostępne są w wymiarach od 3,25 do 4,70 ze skokiem co 0,05 mm. Oznacza to, że do dyspozycji jest aż 29 wymiarów.
Informacje podsumowujące Regulacji luzu zaworów należy dokonywać po około 40 000 km. Wałek, dla którego nie można już dobrać podkładki regulacyjnej kwalifikuje się do wymiany.
Opracowanie, tekst i zdjęcia: Jerzy Kurnik
Komentarze czytelników
Użytkownik: Road_W Zbyt małe luzy zaworów są bardziej szkodliwe dla silnika niż za duże luzy oczywiście klepanie zaworów czyli bardziej udarowa praca powoduje przyspieszone zużycie wszystkich współpracujących części, jednak zbyt mały luz zaworów po rozgrzaniu silnika i związanym z tym rozszerzeniem się elementów może doprowadzić do braku luzu zaworu a nawet nie domykania go. I tu zaczynają się problemy. Brak kompresji spowodowany niedomkniętym zaworem a więc strata mocy Przegrzewanie a w efekcie wypalanie grzybka zaworu który jest chłodzony poprzez styk z głowicą chłodzoną cieczą. Efektem jest do roboty głowica więc jeśli mamy kłopot z odpowiednią płytką załóżmy tą cieńszą.
|
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione. Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej. Serwis istnieje od 15 września 2000 roku. Korzystamy ze standardu ISO-8859-2. |