OBROTOMIERZ - ZASTAVA 1100p |
JAK ZROBIĆ „ZASTAV” WSKAŹNIKÓW ala FIAT 128 RALLY autor:
Dominik Pietrzykowski
Do
samodzielnego wykonania takiego zestawu wskaźniczków potrzebne będzie:
1.
Przeróbkę zaczynamy od totalnego rozbrojenia oryginalnego zestawu wskaźników
– odkręcamy obie tarcze, czarne maskownice, mechanizm prędkościomierza,
wskaźnik poziomu paliwa, żarówki wraz z oprawkami. Po rozbrojeniu
proponuje umyć dokładnie cała skorupę z kurzu i brudu który zebrał
się w środku przez te dwadzieścia kilka lat eksploatacji. Następnie
wymontowujemy wpasowaną na stałe obudowę kontrolki temperatury
silnika - nie będzie juz potrzebna. Pastą tempo ścieramy białe
nadruki na obu tarczach – zostawiamy tylko czarne środki.
2.
W dolnej części obudowy wskaźników, po stronie prędkościomierza
wiercimy obok siebie dwa otwory o średnicy ok. 1 cm – tak żeby
ciasno wchodziły w nie rurki. Otwory musza być tak umieszczone aby w
wsadzeniu w nie rurek, przylegały one idealnie prostopadle do tarczy prędkościomierza.
W
rurkach osadzone będą żarówki kontrolek ładowania (GEN) i ciśnienia
oleju (PRESS). Jeżeli kupiłeś rurki z białego PCV to należy je
pomalować na czarno kilkoma warstwami farby albo obkleić czarna taśmą
klejącą po to aby nie prześwietlało przez nie światło z żarówki
podświetlenia wskaźników. Następnie łączymy oprawki małych żaróweczek
z cienkimi izolowanymi przewodami elektrycznymi. Tak połączone małe
żaróweczki wraz z oprawkami osadzamy na końcach odpowiednio przyciętych
na długość rurek. Rurek wraz z żaróweczkami jeszcze nie mocujemy na stałe w
obudowie. Powinno to wyglądać tak:
3.
Teraz przyszedł czas na przygotowanie nowej tarczy prędkościomierza.
Drukujemy ją z jednego z plików poniżej (zgodnie z gustem) w
maksymalnie dobrej jakości na maksymalnie dobrej drukarce, najlepiej
laserowej.
tutaj
link do pliku z tarczami
Wydrukowaną
tarczę podklejamy na cienkiej, najlepiej białej tekturce, żeby ją
usztywnić. Wycinamy w niej otwory na śrubki, ośkę prędkościomierza,
wskaźnik drogomierza i dwa okrągłe otwory na nasze nowe kontrolki
PRESS i GEN. Otwory na nowe kontrolki Press i gen powinny być nieco
mniejsze niż wewnętrzna średnica rurek. Po wycięciu otworów na
kontrolki PRESS i GEN musimy od wewnętrznej strony tarczy przykleić
„okulary” do których zamocowane zostaną rurki z żaróweczkami.
Okulary wykonujemy z kawałka płytki plastikowej o wymiarach ok. 2,5 cm
na 1,5 cm i grubości 0,2-0,3 cm. Wiercimy w niej dwa otwory, w takim układzie
żeby idealnie pokrywały się z otworami na kontrolki na tarczy ale były
od nich troszkę większe – muszą mieć średnicę rurek z żaróweczkami
– okulary będą odpowiedzialne za trzymanie końcówek rurek od
strony tarczy. Do jednej strony okularów przyklejamy klejem super-glu
1-2 warstwy czerwonego, cienkiego plexi o rozmiarze nieco większym niż
okulary – „marginesy” posłużą do przyklejenia
okularów do wewnętrznej strony tarczy prędkościomierza. Tak
przygotowane okulary przyklejamy po wewnętrznej stronie tarczy prędkościomierza
uważając żeby nie zachlapać klejem przeźroczystych elementów.
4.
Jeżeli wszystko zrobiliśmy jak trzeba to możemy przystąpić do końcowego
montażu tarczy prędkościomierza. Papierową tarcze wraz z okrągłą
tarcza z przeźroczystego plexi przykręcamy za pomocą oryginalnych śrubek
do obudowy. Przez otwory wywiercone w tylnej ściance obudowy wsadzany
rurki z żaróweczkami i odpowiednio manewrując osadzamy je w otworach
okularów przyklejonych od wewnątrz do tarczy prędkościomierza. Po
prawidłowym umieszczeniu rurek oblewamy je w miejscu ich zetknięcia z
obudowa klejem super-glu aby na stałe pozostały w tej pozycji. Teraz
spokojnie możemy podłączyć żarówki umieszczone na końcach rurek w
obudowami oryginalnych żarówek podświetlających kontrolki PRESS i
GEN. Przewody najlepiej przylutować do odpowiednich elementów
metalowych w oprawkach żarówek. Ja z braku lutownicy użyłem
najmniejszych konektorów męskich, które zagięte na pół idealnie na
wcisk weszły w obie obudowy żarówek. Ważne żeby nie pomylić się i
prawidłowo podłączyć kontrolki.
5.
Skoro kontrolki PRESS i GEN zostały przeniesione to można się zająć
montażem obrotomierza. Delikatnym ale zdecydowanym ruchem odłączamy
oryginalną wskazówkę obrotka, odkręcamy oryginalna tarczę i wykręcamy
mechanizm obrotomierza z fiatowskiej obudowy. Ośkę obrotka przedłużamy
nasadzając na nią odpowiednio przyciętą igłę lekarską o średnicy
0,8 albo 0,7 mm – już nie pamiętam. Otwór w strzałce obrotka
musimy lekko rozwiercić tak aby strzałka ciasno wchodziła na igłę.
Mechanizm obrotomierza należy przymocować (znów super-glu) od tyłu
obudowy wskaźników tak żeby nie zahaczał o obudowy kontrolek i żeby
„bezkolizyjnie” można było przewiercić obudowę celem
przykręcenia obrotka do obudowy (trzeba go przekręcić o 90 stopni
względem oryginalnego położenia). Do przykręcenia obrotka
wykorzystujemy nagwintowane otwory w jego szkielecie, do których
oryginalnie przykręcona była tarcza. Następnie nawiercamy otwory na
przykręcenie tarczy – w przeźroczystej tarczy plexi na linii
otworu centralnego na brzegach „czarnego okręgu” oraz na
przestrzał w obudowie oryginalnych kontrolek Press i gen. Należy pamiętać
ze otwory na śruby w obudowie oryginalnych kontrolek Press i gen
powinny być takiej średnicy żeby gwint blachowkrętów, które będą
w nie wkręcane dobrze chwycił. Następnie wycinamy naklejoną na białą
tekturkę tarczę obrotomierza i nożykiem modelarskim albo skalpelem
wycinamy w niej otwory na śruby, ośkę obrotka i wskaźnik benzyny.
Wskaźnik poziomu benzyny dobrze jest „zapakować” w metalową
kopertę ze wskaźnika od fiata 125p. Żeby
koperta zmieściła się w obudowie zestawu wskaźników należy zdjąć
trochę materiału z obudowy z okolic wskaźnika paliwa –
najlepiej zrobić to dremelem. Zapobiegnie to wzajemnemu oddziaływaniu
na siebie pól elektromagnetycznych obrotka i wskaźnika paliwa. Następnie
przystępujemy do skręcania wszystkiego -
papierową tarczę obrotka przyciśniętą okrągła tarcza z
pleksi przykręcamy blachowkrętami do obudowy. Następnie nasadzamy
wskazówkę na ośkę i gotowe. Gotowy zestaw wskaźników powinien wyglądać
mniej więcej tak.
Teraz
jeszcze tylko podłączenie.
6.
Podłączenie jest bardzo proste.
Po zamontowaniu nowy zastaw wskaźników powinien wyglądać mniej więcej tak:
Należy
pamiętać o tym, że nowy zestaw wskaźników nie posiada bardzo ważnej
kontrolki temperatury silnika. Ja ten problem rozwiązałem poprzez
zamontowanie na panelu bocznym dodatkowego wskaźnika wskazującego
temperaturę silnika.
Dominik Pietrzykowski |
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione. Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej. Serwis istnieje od 15 września 2000 roku. Korzystamy ze standardu ISO-8859-2. |