PRZYGOTOWANIE DO OKRESU ZIMOWEGO

    Zima jest szczególnie trudnym okresem w eksploatacji samochodu. Niskie temperatury, zmrok oraz śliska nawierzchnia są bardzo trudne dla każdego kierowcy. Każdy z nas powinien się zatem do tego okresu przygotować. Jak to zrobić ? Jest to rzecz prosta, ponieważ wszystkie samochody dostosowane są do warunków zimowych. Jednakże ze strony użytkownika wymagane jest jedynie wykonanie pewnych zabiegów:

 

przygotowanie nadwozia

jak wiadomo służby porządkowe dość często korzystają z soli, która dla naszych karoserii jest bardzo niebezpieczna. Zaleca się w związku z tym dość częste mycie pojazdu zarówno nadwozie jak i w miarę możliwości podwozie. Mycie nadwozia można wykonywać silnym strumieniem wody, która dokładnie powinna wypłukać całą zawartość żrącej soli.

 

przygotowanie podwozia

Podwozie jest najbardziej nastawione na szkodliwe działanie zimy. Należy przed rozpoczęciem okresu zimowego zabezpieczyć podwozie smarami ochronnymi (zalecam wycieczkę na stację obsługi). Po umyciu podwozia należy dokonać oceny stanu nadwozia. Pamiętajmy o tym, że zimie towarzyszy ślizgawica a zatem nasz układ jezdny musi być w idealnym stanie technicznym, aby nie doszło do niekontrolowanych poślizgów. Uwagę należy zwrócić na łączenia elementów metalowo-gumowych i na stan osłon gumowych. Dobrym nawykiem jest też kontrola amortyzatorów. Ważnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jest stan bieżnika opon. Jeśli głębokość bieżnika jest mniejsza niż 1,5-2 mm należałoby opony na okres zimowy wymienić.

 

silnik

Silnik jest najważniejszą częścią samochodu. Aby silnik zawsze sprawował się dobrze w każdej temperaturze, należy utrzymywać go zawsze w idealnym stanie technicznym. Należy pamiętać o następujących sprawach:

a) prawidłowe ustawienie zapłonu

b) prawidłowo wyregulowany gaźnik

c) dobry stan techniczny świec

d) dobry stan techniczny kabli wysokiego napięcia, kopułki i palca rozdzielacza i styków przerywacza

e) należy pamiętać o przestawieniu dźwigni na obudowie filtru powietrza z okresu letniego na okres zimowy

f) płyn w chłodnicy i w spryskiwaczach musi być przystosowany do niskich temperatur

g) kontrola wszelkich styków elektrycznych, które bezpośrednio są narażone na działanie soli (wentylator chłodnicy, akumulator, rozrusznik)

 

akumulator

Akumulator musi być zawsze naładowany, gdyż w okresie zimowym jest bardzo utrudniony rozruch. Akumulator musi trzymać parametry określone przez producenta (napięcie pracy, pojemność, prąd ładowania)

 

inne

Na okres zimowy dobrze by było nasmarować wszelkie ruchome elementy, sprawdzić szczelność uszczelek oraz prawidłowość działania nagrzewnicy.


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.