INNE STRONY ZWIĄZANE TEMATYKĄ ZASTAVY |
Klub Zastava - Charakterystyka klubu
Klub Zastava - geneza powstania Klub użytkowników samochodów marki Zastava powstał we wrześniu 1999 roku, kiedy to za pośrednictwem internetu odnalazłem pierwszych fanów tego auta. Początkowo klub rozwijał się bardzo powoli. Przez okres kilku miesięcy za pośrednictwem dostępnych mediów internetowych wiadomość o klubie zastava docierała do coraz to większego grona internautów. W tej ciężkiej pracy pomogło nam kilka firm medialnych, które wspierając naszą idee pomagały nam w dotarciu do czytelników motoryzacyjnych informatorów. Od tego momentu wiadomość o klubie ruszyła w świat. Informacje zaczęły krążyć po sieci internetowej docierając także za granice. Przybywali nowi członkowie a wraz z nimi nowe możliwości. Dzięki zaangażowaniu klubowiczów i ich wzajemnej pomocy klub zastava zaczął się rozwijać bardzo dynamicznie.
Serwis internetowy klubu zastava Klub użytkowników samochodów marki ZASTAVA posiada od początku swej działalności swoją stronę internetową. Aktualnie adres serwisu klubowego to: http://zastava.c2000.pl. Na stronie tej znajdują się informacje dotyczące ZASTAVY: parametry techniczne i dane eksploatacyjne pojazdów, spis części zamiennych, także porady, wnioski i spostrzeżenia klubowiczów dotyczące zarówno napraw, modernizacji, jak i przeróbek dokonanych w swoich autach. Dość istotną rolę pełni też galeria, w której zobaczyć można zdjęcia samochodów nadesłane przez klubowiczów z całej Polski. W serwisie umieszczone zostały także informacje o polecanych przez klubowiczów warsztatach naprawczych, oraz ogłoszenia wymiany częściami, kupna-sprzedaży akcesoriów itp. Nie zabrakło też gadżetów reklamujących klub, chodzi tu m.in. o: projekty naklejek klubowych, certyfikaty członkostwa, ulotki propagujące klub i wiele innych plików do pobrania. Wykorzystując interakcję stron WWW postanowiliśmy zaspokoić nie tylko wzrok, ale i słuch odwiedzających naszą stronę klubową - w dziale Audio umieściliśmy fragmenty plików MP3 z nagraniami odgłosów silników naszych pojazdów.
Serwis klubowy poświęcony jest przede wszystkim samochodowi ZASTAVA 1100P, jednemu z najczęściej spotykanych modeli tej marki w Polsce. Klub jednak nie ogranicza się tylko do tego modelu. Dzięki inicjatywie klubowiczów powstały 2 nowe działy - mianowicie: ZASTAVA 750 (poprzedniczka modelu 1100) oraz dział YUGO (następca modelu 1100).
Strona WWW klubu jest uwidocznieniem działającej od lata 2000 roku klubowej listy dyskusyjnej. Stanowi ona fundament działalności klubu, dzięki niej bowiem klubowicze nawiązują codzienny kontakt ze sobą za pomocą poczty elektronicznej, a efekty swoich zmagań i wyczynów demonstrują później na stronie WWW klubu. Na liście prowadzona jest nieustanna dyskusja na coraz to inne tematy, a wpływ na tok rozmów i zmianę tematu ma każdy członek klubu.
Plany dotyczące przyszłości i rozwoju klubu.
Zrzeszenie miłośników ZASTAVY, w obecnej formie, istnieje od 15 września
2000 roku. Pomimo ciągle rosnącej liczby klubowiczów postanowiono
podjąć kroki mające na celu rozszerzenie działalności, a także
utrzymanie przynajmniej obecnych swoich członków.
Jednym z wielu sposobów jest bezpośrednie dotarcie do właściciela pojazdu. Polega on na informowaniu, w różny sposób, przez członków klubu osoby jeżdżące ZASTAVAMI o możliwości zapisania się do klubu a tym samym o wynikających z tego faktu korzyściach. Powstaje w ten sposób swoiste drzewo, które z czasem posiadać będzie coraz więcej rozgałęzień a w następstwie tego wyda zapewne i owoce.
Osoby już zapisane w klubie dla poparcia swoich argumentów przy
pozyskiwaniu nowych członków, posiadają tzw. klubowe wizytówki, które
mogą wręczać bezpośrednio właścicielowi samochodu bądź wkładać
je za wycieraczkę auta. Na wizytówce umieszczone jest hasło reklamujące
klub oraz adres strony WWW. klubu i adres bądź numer telefonu osoby
informującej. Ta ostatnia informacja szczególnie jest przydatna w
przypadku gdy przyszły klubowicz lub klubowiczka nie posiada możliwości
korzystania z sieci, ma wówczas możliwość bieżącego śledzenia
wydarzeń klubowych za pośrednictwem osoby, która ją zarejestrowała.
Najlepszym jednak rozwiązaniem dla zwiększenia frekwencji klubowiczów jest reklama w mediach. Jak ogólnie wiadomo telewizja, prasa, itp. od wielu lat kształtują poglądy i zachowania społeczeństwa ale również dostarczają nam wielu cennych informacji. Przykładem na to może być internet. Klubu Zastava dzięki właśnie tej pośredniej formie reklamy, docierającej szybko i celnie do użytkownika ZASTAVY ma ogromną szansę na pozyskanie nowych członków.
Kiedy
już uporamy się z problemem związanym z pozyskaniem nowych klubowiczów
musimy pomyśleć o utrzymaniu ich w klubie. Można spróbować tego
dokonać na kilka sposobów.
Wiele osób korzysta z możliwości zapisania się do klubu ponieważ
dzięki serwisowi internetowemu samochodu ZASTAVA mają większe szanse
zakupu części zamiennych do tego auta. Dzięki działającej liście
dyskusyjnej, klubowicze mogą ogłaszać chęć zakupu, wymiany bądź
sprzedaży części. Mogą również podawać adresy sklepów oraz
warsztatów mechanicznych, w których można zakupić części zamienne
i dokonać różnego rodzaju napraw. Ogłoszenia te umieszczane są również
na stronach internetowych serwisu.
Kolejnym sposobem na utrzymanie w klubie odpowiedniej frekwencji może być organizacja ogólnopolskiego rajdu ZASTAVY, połączonego z reklamą tego samochodu a tym samym i klubu. Po każdej ulicy większego miasta jeździ przynajmniej jedna ZASTAVA a każdy nowy członek klubu jest uhonorowaniem wysiłku wszystkich klubowiczów.
Jednym ze sposobów zachęty do większej współpracy i angażowania się
w sprawy klubu, są
konkursy. Jak wiadomo rywalizacja wyzwala w człowieku większe możliwości
i zarazem chęć udowodnienia innym, że „jestem najlepszy”.
Przykładem na to był zakończony przed miesiącem konkurs na najładniejszą
ZASTAVĘ roku 2000. Myślę, że równie interesującą propozycją byłby
konkurs na najlepszy projekt nowej ZASTAVY – takiej jaką wszyscy
znają ale o liniach karoserii na miarę XXI wieku. Trwające w naszym
klubie dyskusje na tematy techniczne związane z tym autem, pozwoliłyby
również na częściowe unowocześnienie „serca” tego
samochodu a zainteresowanie tym faktem firm motoryzacyjnych przyniosłoby
zaskakujące efekty. Być może udałoby się wskrzesić produkcję tego
wspaniałego samochodu – oczywiście w nowym, ulepszonym wydaniu.
Kolejną propozycją jest zorganizowanie konkursu na najlepszego klubowicza, z uwagi na zaangażowanie w sprawy klubu. Być może to przedsięwzięcie zachęci pozostałe osoby, do czynnego włączenia się w życie klubu.
Zrealizowanie
pomysłu na projekt klubowej nalepki jest kolejną propozycją, która
odpowiednio zrealizowana może stać się szansą na większe
zainteresowanie ze strony klubowiczów. Ktoś
może zapytać – dobrze, tyle konkursów ale jakie będą nagrody
?! I tu należy zastanowić się, nad możliwością pobierania
dobrowolnych lub obowiązkowych składek członkowskich na cele na przykład
związane z zakupem nagród – przykładowo: części wyposażenia
aut lub też zamówieniem i wykonaniem gadżetów klubowych. Zebrane środki
można będzie również wykorzystać na reklamę klubu – ulotki
informacyjne, ewentualne opłaty za umieszczenie reklamy klubu w prasie,
itp. W związku z wprowadzeniem opłaty członkowskiej należałoby
wybrać władze klubu odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie całego
przedsięwzięcia.
Pomysł na wydanie gazetki klubowej szczególnie powinien się spodobać osobom, które nie mają możliwości korzystania z internetu bądź po prostu nie umieją obsługiwać tego urządzenia. Jak wiemy ZASTAVAMI jeżdżą również osoby starsze, które nigdy nie miały do czynienia z komputerem ale również chciałyby skorzystać z możliwości jakie niesie za sobą zapisanie się do klubu. Powinno zależeć nam na doświadczeniu tych użytkowników i właśnie dlatego trzeba pomyśleć również i o nich.
Jeżeli już mówimy o prasie, należy wspomnieć także o potrzebie stałej
współpracy z tą formą przekazu wiadomości. W znacznym stopniu
pozwoli nam to na rozszerzenie działalności klubu. Umieszczenie, w
gazetach motoryzacyjnych na przykład zdjęć ze spotkań klubowych bądź
różnego rodzaju informacji dotyczących ZASTAVY, w pewnym stopniu
stanowić będzie również formę zachęty do współpracy z
zarejestrowanymi już klubowiczami. Jakże przyjemnie zobaczyć w prasie
i pochwalić się zdjęciem swojego
auta. Przydałoby
się również odpowiednie rozreklamowanie klubu na stronach
motoryzacyjnych internetu. W dobie komputerów, sieć stanowi (jeżeli
nie główne to na pewno równie ważne) źródło informacji. Nie można
rezygnować z tej formy zaspakajania ciekawości przez internautów. Dzięki
właśnie internetowi Klub Zastava mógł powstać i w tak szybkim
tempie rozszerzyć swoją działalność.
Pragnę podkreślić, że trzeba także skupić się na rozpoczęciu współpracy
z innymi klubami – nie koniecznie związanymi z ZASTAVĄ, pozwoli
to na dzielenie się zdobytymi informacjami i doświadczeniami.
Aby klub mógł dynamicznie się rozwijać potrzebna jest zgodna współpraca wielu osób. Niezbędne są ich nowe pomysły i przedsięwzięcia. Potrzebna jest też pomoc ze strony różnego rodzaju mediów. Tylko z odpowiednio przygotowanym planem możemy spokojnie funkcjonować nie obawiając się gorzkiej porażki. Ale to, biorąc pod uwagę dotychczasową działalność klubu, nam chyba nie grozi. |
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione. Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej. Serwis istnieje od 15 września 2000 roku. Korzystamy ze standardu ISO-8859-2. |