KLUB ZASTAVA

Fiat 600 kontra Zastava 600

 

Fiat 600 i Zastava 600 to identyczne auta. Pierwsze Zastavy były Fiatami 600 składanymi z włoskich części w Kragujevcu. Miały silnik o pojemności 633ccm z hamulcem ręcznym działającym na wałek główny skrzyni biegów. W układzie kierowniczym brak było wspornika. Przekładnia miała "podwójny" wąs od którego odchodziły drążki kierownicze do zwrotnic. Układ hamulcowy podobny do tego z Zastavy ale szczęki były aluminiowe, użebrowane przykręcane na dole śrubami mimośrodowymi. We wnętrzu brak było przełącznika zespolonego pod kierownicą, inna był też instalacja elektryczna i zegary skalowane nieparzyście (0, 10, 20, 30, .... 110).

 

W 1960 r Fiat wprowadził model 600D (silnik 767ccm) i wtedy to Jugosławia oficjalnie kupiła licencje na to auto. Powstała Zastava 750 (767ccm). Następne większa modernizacja miała miejsce dopiero w 1964r. wtedy też Fiat zmienił sposób zawieszenia drzwi. Zastava wprowadziła go dopiero 3 lata później, choć przez jakiś czas z fabryki wyjeżdżały zarówno wersje normalne jak i kurołapki.

 

Po zakończeniu produkcji w Fiacie (1970) Zastava zaczęła wprowadzać szereg udoskonaleń w 750ce. Powstały wersje 750Luxe, 750S, 750L, LE, LC, SE, SC, oraz wersja 850SE a także 900L.

 

ZASTAVA 750 - OnLine - Świat Fiata 600
Paweł Taraszkiewicz


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.