KLUB ZASTAVA - ARTYKUŁY

 Łukasz Krzywda i jego tuning Zastavy 1100p

 

 

 

 

Dlaczego Zastava? W jaki sposób stałeś się posiadaczem zastavy?

Moja zastava należała wcześniej do mojego ojca, następnie przeszła w moje posiadanie. Ojciec jeździł nią od nowości i to w zasadzie jest głównym powodem, że nadal nią jeżdżę i jest w tak dobrym stanie. Nadwozie i mechanika były przez Ojca utrzymywane w doskonałym stanie i dlatego zdecydowałem się na dalszą jej eksploatację i wprowadzanie zmian.

 

Jak wyglądała zastava, której stałeś się właścicielem?

Zastava wyglądała jak każda inna, dopiero później zacząłem wprowadzać zmiany. Po ok. roku jeżdżenia zdecydowałem się zrobić remont nadwozia i silnika. W nadwoziu było parę mocniejszych wgnieceń  i w paru miejscach należało wstawić łatki. silnik natomiast otrzymał nowe tłoki, panewki i miał porobione szlify.

 

Dlaczego zająłeś się jej tuningiem? Czy jest to Twoja pasja ?

Jaki już wspomniałem materiał wyjściowy w postaci zdrowego nadwozia stał się przyczyną, dla której zdecydowałem się wprowadzać zmiany i udoskonalenia. Niektóre z tych rzeczy wymagały kilkakrotnego przerabiania aby całość prawidłowo funkcjonowała. Z wykształcenia jestem mechanikiem samochodowym i praca przy samochodzie to dla mnie przyjemność.

 

Czy masz inne samochody przez Ciebie tuningowane?

Niestety nie posiadam innego auta ale moim marzeniem jest stanie się właścicielem fiata X1/9 bertone, którego oczywiście bym stuningował.

 

Zanim zacząłeś tuning zastavy miałeś jakiś plan czy robiłeś z głowy?

Nie miałem żadnego planu. Jeżdżę zastavą już 12 rok i wszelkie zmiany były wprowadzane sukcesywnie jak tylko pojawiał się jakiś ciekawy pomysł.

 

Co dokładnie zmieniło się w zastavie podczas tuningu?

Mnóstwo rzeczy, zarówno we wnętrzu jak i na zewnątrz ( co widać na wcześniej przysłanych zdjęciach ) a także trochę w mechanice. Tyle tego jest, ze może zabraknąć miejsca na papierze. Krótko wygląda to tak;

 

mechanika: 

  • silnik 1500 fiat ritmo

  • skrzynia biegów 5 od ritmo 1300

  • z tyłu twardszy resor przerobiony z fiata ritmo

  • łożyska na przednich kolumnach amortyzatora ułatwiające skręt

  • wspomaganie pompy hamulcowej

nadwozie:

  • elektryczne podnośniki szyb przednich

  • szyby przednie długie bez trójkątów, no wiesz

  • lusterka regul. od wewnątrz

  • fotele przednie od nissana, tylna kanapa profilowana własnoręcznie

  • pasy z tyłu

  • spojler

  • pojedynczy wlot powietrza na masce

  • zderzaki z tworzywa

  • dodatkowe reflektory

  • konsola środkowa

  • przerobiony licznik i dodatkowe zegary na desce rozdzielczej

  • poprawiona elektryka

  • centralny zamek

Jaki był ostateczny koszt całego tuningu?

Trudno jest to policzyć przez te kilka lat. Ostatni remont, który przeprowadziłem w 2001 r. Wyniósł mnie ok. 6000 PLN w tym zakup mnóstwa nowych części i prace blacharsko - lakiernicze.

 

Czy brałeś udział w spotkaniach tuningowych, np.: tuning-party ? 

Jak do tej pory nie miałem możliwości pojawienia się na jakimkolwiek zlocie, ale chcę to nadrobić.

 

Czy samochód po tuningu używasz do jazdy codziennej ?

Na razie nie stać mnie na utrzymanie dwóch pojazdów tak więc zastavą jeżdżę na co dzień.

 

Jakie masz dalsze plany co do tego samochodu?

Plany? Jeździć, jeździć ....no mam zamiar wprowadzić jeszcze parę zmian w mechanice, wygląd zewnętrzny wydaje mi się być ostateczny. Na pewno przednie hamulce wymienię na mocniejsze i może podkręcę trochę silnik ale chyba nic więcej.

 

Czy planujesz zakup kolejnej zastavy do tuningu lub własnego użytku?

Nie zastavy już nie kupię a to z tego względu, że dziś trudno już o egzemplarz w dobrym stanie, w  którym jakiś kiepski blacharz nie zepsułby blacharki, bo w zastawie dobre nadwozie to podstawa. Zresztą w garażu stoi jedna zastava, mojego brata, która jest aktualnie remontowana.

 

Co zaproponowałbyś naszym klubowiczom jeśli chodzi o sprawy tuningowe? Na co powinni zwrócić uwagę?

Tuning ma nadać autu wyjątkowy charakter wyróżniający go spośród innych, tak więc nie ma uniwersalnej rady, wszystko zależy od fantazji tunera i zasobności portfela. Jak już wcześniej powiedziałem podstawą jest nadwozie. Mając to można przystąpić do dzieła.

 

Czy tuningu nauczyłeś się sam czy Twoja wiedza była zdobywana z materiałów dydaktycznych?

Wiele rozwiązań jest mojego pomysłu, do efektu finalnego dochodziłem metodą prób i błędów wykonując wszystko ręcznie lub przerabiając z innych aut. Przy wykonywaniu określonych elementów sugerowałem się rozwiązaniami z innych aut czy też podpatrzonymi na zdjęciach. Nie korzystałem z żadnych pomocy dydaktycznych.

 

Czy uważasz, ze tuning ma przyszłość? Jak powinien się rozwijać ten dział motoryzacji?

Oczywiście, że tuning ma przyszłość. To jest wspaniała sprawa dla indywidualistów, chcących wyróżnić się w tłumie niemal jednakowych blaszanych puszek!!! Doganiamy  pomału świat i oferta artykułów tuningowych stale się poszerza ale koszty są jeszcze astronomiczne jak na kieszeń przeciętnego użytkownika czterech kółek. Uważam, że  w przyszłości warsztaty oferujące usługi tuningowe powinny wyjść ze swoją ofertą naprzeciw mniej zamożnych klientów ceniących indywidualizm swoich autek. Moim zdaniem prawdziwy tuning powinien polegać na własnym wkładzie pracy właściciela pojazdu niż tylko na montażu gotowych pakietów w warsztacie.  

 

 Z Łukaszem Krzywda rozmawiał Jerzy Kurnik

Fot.: Łukasz Krzywda


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.