Muzeum Techniki im. F.Norblina przy ulicy Żelaznej w Warszawie to
bardzo znane i cenione miejsce wśród znawców i sympatyków
dawnej motoryzacji. Każdy zwiedzający znajdzie tam wiele
eksponatów począwszy od klasycznych motorów a skończywszy na
pojazdach przedwojennych. Jest też odrębna sala poświęcona
polskiej motoryzacji i produkcji FSO. Wśród tych zabytków znaleźć
można między innymi rekordowego Fiata 125p, czy prototypu
polonezów oraz tzw. wersje studyjne.
Jak wiemy nasze samochody zastava 1100p także są dziećmi
fabryki FSO gdyż w latach 1976-1983 Fabryka Samochodów Osobowych
przy współpracy z fabryka Crvena-Zastava w dawnej Jugosławii
produkowała (montowała) samochody zastava. W związku z powyższym
nie można zaprzeczyć powiązania samochodu zastava z FSO.
Dzięki uprzejmości dyrektora Muzeum Techniki pana Jerzego
Jasiuka na wystawie FSO pojawił się silnik samochodu zastava
1100p. Jest to silnik FIAT typu 128A064. Silnik ten seryjnie
montowany był we wspomnianym samochodzie. Silnik został całkowicie
odrestaurowany i złożony bezpośrednio na sali wystawowej.
Poszczególne elementy silnika zostały pieczołowicie odnowione -
żaden element silnika nie jest nowy a mimo to wygląda jak nowy !
Na zamieszczonych zdjęciach widać kolejne etapy montażu
poszczególnych elementów oraz efekt końcowy.
Wszelkie zainteresowane osoby zapraszam serdecznie do odwiedzenia
Muzeum techniki przy ulicy Żelaznej i zapoznania się z jej
eksponatami oraz z silnikiem zastavy 1100p. Tekst:
Jerzy Kurnik, Foto: Piotr Pszczółkowski |