KLUB ZASTAVA

Silnik Zastavy 1100 w Muzeum Techniki

 

    Muzeum Techniki im. F.Norblina przy ulicy Żelaznej w Warszawie to bardzo znane i cenione miejsce wśród znawców i sympatyków dawnej motoryzacji. Każdy zwiedzający znajdzie tam wiele eksponatów począwszy od klasycznych motorów a skończywszy na pojazdach przedwojennych. Jest też odrębna sala poświęcona polskiej motoryzacji i produkcji FSO. Wśród tych zabytków znaleźć można między innymi rekordowego Fiata 125p, czy prototypu polonezów oraz tzw. wersje studyjne.

    Jak wiemy nasze samochody zastava 1100p także są dziećmi fabryki FSO gdyż w latach 1976-1983 Fabryka Samochodów Osobowych przy współpracy z fabryka Crvena-Zastava w dawnej Jugosławii produkowała (montowała) samochody zastava. W związku z powyższym nie można zaprzeczyć powiązania samochodu zastava z FSO.

    Dzięki uprzejmości dyrektora Muzeum Techniki pana Jerzego Jasiuka na wystawie FSO pojawił się silnik samochodu zastava 1100p. Jest to silnik FIAT typu 128A064. Silnik ten seryjnie montowany był we wspomnianym samochodzie. Silnik został całkowicie odrestaurowany i złożony bezpośrednio na sali wystawowej. Poszczególne elementy silnika zostały pieczołowicie odnowione - żaden element silnika nie jest nowy a mimo to wygląda jak nowy !

    Na zamieszczonych zdjęciach widać kolejne etapy montażu poszczególnych elementów oraz efekt końcowy.

    Wszelkie zainteresowane osoby zapraszam serdecznie do odwiedzenia Muzeum techniki przy ulicy Żelaznej i zapoznania się z jej eksponatami oraz z silnikiem zastavy 1100p.

Tekst: Jerzy Kurnik, Foto: Piotr Pszczółkowski

 


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.