ZESTAW OPRACOWAŃ

Pękająca podłużnica - jak z tym walczyć - Zastava 1100p

 

Ktoś by powiedział złośliwość rzeczy martwych, a inny mankament tego modelu - jednak prawda jest następująca:

Zastava 1100p ma konstrukcje samonośną, całe nadwozie auta trzyma się na kilku solidniejszych i bardziej wytrzymałych belkach, dwie z nich idą wzdłuż podłogi samochodu tworząc podłużnicę. Silnik samochodu zastava 1100p znajduje się z przodu. Jego waga oraz moc 55 KM jest sporym obciążeniem dla tego 

Kliknij rysunek i zobacz podluznice w powiekszeniu

 

typu konstrukcji to niesie za sobą różnego rodzaju niespodzianki łącznie z pęknięciem wyżej wymienionej podłużnicy. Na zdjęciu widać dokładnie gdzie i w jaki sposób statystycznie 

 

pęka podłużnica. Na szczęście nie dzieje się to w każdym samochodzie. Osobiście posiadam auto tej marki, które do dnia dzisiejszego podłużnice ma w bardzo dobrym stanie. Nie jest to jednak zwolnienie od okresowej kontroli stanu nadwozia i głównych elementów zawieszenia. Jeśli jednak już podłużnica nam pęknie to jeszcze nie jest koniec. Można sobie z tym poradzić. Najprostsze z możliwych rozwiązań to naspawanie na podłużnice kątownika stalowego od góry i od dołu

 

tworząc stalową osłonę połużnicy - zabezpieczy to konstrukcje przed dalszymi pęknięciami oraz dodatkowo usztywni. Takie zabezpieczenie powinno się wykonać po obu stronach po wcześniejszym wyjęciu silnika.

 

Tekst i zdjęcia Jerzy Kurnik

 


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.