KLUB ZASTAVA

Obroty silnika i jego długowieczność

 

Artykuł poświęcony jest głównie technice jazdy samochodem zastava 1100 i sposobach utrzymywania obrotów silnikach na odpowiednich "zdrowych" dla niego poziomach. Silnik zastavy 1100 jest silnikiem wysokoobrotowym, moc maksymalną 55 KM osiąga dopiero przy 6000 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 7,9 kGm przy 3000 obr/min. W związku z powyższym ważnym jest umiejętne dysponowanie takim zakresem obrotów, dla których samochód będzie najlepiej się prowadził a silnik najmniej zużywał.

 

Osoby nie posiadające zamontowanego obrotomierza mogą mieć problem z doborem odpowiednich wartości obrotów dla poszczególnych biegów. W tej sytuacji z pomocą idzie poniższa tabela, w której skojarzono wartości obrotów silnika na poszczególnych biegach z odpowiadającym im prędkościom (zakłada się, że prędkościomierze są we wszystkich autach) ;)

 

 

Powyższy wykres prezentuje zestawienie obrotów silnika dla poszczególnych biegów i prędkości. W jaki sposób posłużyć się tym wykresem? Należy zastanowić się nad stylem swojej jazdy, ekonomiczna, wyczynowa, miejska itp. Oto kilka pomocnych przykładów:

  • przy zimnym silniku obroty nie powinny przekraczać 4000 obr/min

  • przy jeździe pod górę lub przy obciążonym samochodzie obroty powinny być na tyle duże (4500-5000 obr/min) by samochód dynamicznie przyspieszał, zaś po zmianie biegu na wyższy obroty silnika nie spadały poniżej 3000 obr/min.

  • wyprzedzanie powinno odbywać się przy min. 4000 obr/min by auto szybko wchodziło na obroty i dawało większe przyspieszenia.

  • jazda ekonomiczna wymaga obrotów z przedziału 2500-3500 obr/min. Przy takich obrotach silnik zastavy 1100 nie powinien spalić więcej jak 7 litrów na 100km.

Poniższy wykres uzupełniony został o zakresy "zdrowe dla silnika". Oznaczono je kolorem zielonym. W tych zakresach obrotów silnik czuje się najlepiej i jest najbardziej ekonomiczny.

 

 

Jak interpretować powyższy wykres? Przeanalizujmy zatem drogę zaznaczoną kolorem zielonym.

Samochód rusza z miejsca od prędkości 0 na biegu 1 i rozpędza się do prędkości około 40km/h odpowiadającej około 4500 obr/min. W tym momencie osiągnięty jest umowny koniec "zdrowych zakresów obrotowych" (linia zielona pionowa). Kierowca zmienia bieg na 2 i w tym czasie obroty spadają do wartości około 2500 obr/min. Następuje dalsze rozpędzanie samochodu i kolejna zmiana biegu na 3 przy podobnych obrotach silnika jak dla biegu drugiego. Na trzecim biegu samochód rozpędza się do prędkości około 80 km/h i następuje zmiana biegu na 4. Należy pamiętać by zmieniać biegi w miarę szybko nie powodując zmniejszania prędkości i spadku obrotów poniżej "dolnej granicy zdrowych obrotów" zaznaczonej linia zielona pionową.

 

Obszar zaznaczony jako "I" odpowiada najbardziej ekonomicznej jeździe, przy której zużycie paliwa jest najmniejsze. Zakres "II" to obszar, w którym przyspieszenia są znacznie większe ale i zużycie paliwa większe.

 

Te dane przedstawione zostały jako uświadomienie kierowcy sposobu jazdy ekonomicznej i utrzymania silnika w dobrej kondycji. Można oczywiście stosować wyższe zakresy obrotów bądź niższe, jednak w tych sytuacjach silnik narażony będzie na znacznie większe zużycie a co za tym idzie wcześniejszy remont silnika.

 

Autor: Jerzy Kurnik


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.