KLUB ZASTAVA

Wymiana paska zębatego rozrządu

 

   Początkowo producent samochodów Zastava przewidywał konieczność regulacji paska zębatego nie tylko po przebiegu 1500 - 2000 km lecz także co każde 20 tyś. km. Doświadczenie zdobyte w eksploatacji wykazało wszak, że, że wystarcza w zupełności wyregulowanie naprężenia po przebiegu 1500 - 2000 km, a więc w okresie docierania, a później zalecane jest jedynie sprawdzanie stanu naprężenia np. po 40 tyś. km, połączone z oceną ogólnego stanu paska.

 

   Wszelkie objawy przedwczesnego zużycia, jak np. lekkie postrzępienie, porowatość (w wyniku oddziaływania oleju czy smaru) jak również hałaśliwa praca, to sygnały konieczności porozumienia się z warsztatem autoryzowanym, mającym zdecydowanie większe doświadczenie w tej dziedzinie niż użytkownik danego egzemplarza pojazdu. Przebieg paska do wymiany określony jest na 60 000 km. Wymianę należy bezwzględnie przeprowadzać nie później niż przy tym przebiegu, gdyż zerwanie się paska grozi bardzo poważnymi konsekwencjami. Przy wysokim stopniu sprężania w nowoczesnym silniku Zastavy komory spalania są bardzo małe, mała jest również odległość grzybków zaworów od tłoków. Nie sterowane ruchy zaworów względem tłoków powodują pogięcie się tych pierwszych i pękanie denek tych drugich. Tak więc wożenie zapasowego paska zębatego na nic się właściwie nie zdaje, a jeśli przy tym pasek przechowywany jest nieodpowiednio i pozaginany powodować to będzie znaczne skrócenie jego trwałości.

 

   Wymiana paska zębatego przeprowadzona być może we własnym zakresie pod warunkiem, że użytkownik pojazdu dysponuje pewnym doświadczeniem technicznym. Podstawą powodzenia jest dokładne ustawienie wałka rozrządu, wałka pośredniego i wału korbowego w ściśle określonym położeniu wzajemnym. Należy to zapewnić już przy ściąganiu starego paska. Oczywiście przed tym trzeba zdjąć osłonę paska, osłony blaszane od dołu silnika, pasek klinowy potem zaś wjechawszy na kanał podnieść przód samochodu do góry. Konieczne będzie bowiem pokręcanie silnikiem poprzez przykładanie siły na obwodzie jednego z kół.

 

   Na kole zębatym wałka rozrządu znajduje się znak, który należy ustawić dokładnie na wprost środka żeberka (nadlew) zamocowania silnika. Przy tym położeniu w okienku wziernikowym obudowy sprzęgła znak na kole zamachowym powinien znajdować się na wprost lewego znaku okienka, symbolizującego ustawienie tłoka w zwrocie zewnętrznym. Właśnie do ustawiania potrzebne jest uniesienie ku górze przynajmniej jednego koła. Po ściągnięciu starego paska zakładamy nowy, zaczynając od odcinka łączącego wałek rozrządczy z wałem korbowym w kierunku obrotów zegara.

 

   Podczas tej czynności powinniśmy zapewnić sobie pomoc drugiej osoby po to, aby stale kontrolowała czy ustawienie trzech kół rozrządczych nie ulega przypadkowej zmianie. Przy zakładaniu nowego paska napinacz rolkowy powinien być oczywiście zluzowany, a naprężenie paska przeprowadza się dopiero po jego całkowitym wsunięciu na koła zębate. Przy lekko naprężonym pasku korzystne jest obrócenie wałem korbowym o parę obrotów aby zapewnić dobre osadzenie paska. Nakrętkę rolki naprężającej dokręcać trzeba kluczem dynamo-metrycznym momentem 45 Nm (4,5 kGm), przekroczenie tej wartości grozi uszkodzeniem łożysk rolki napinającej.

 

Tekst: A.B.


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.