KLUB ZASTAVA

Światła awaryjne

 

   Samochód Zastava 1100p w wersji standardowej nie posiada świateł awaryjnych, mimo że są one bardzo przydatne w ruchu drogowym. Można zamontować je we własnym zakresie. Koszt takiej instalacji praktycznie ogranicza się do kupna nowego przerywacza kierunkowskazów o napięciu nominalnym 12 V (np. od Polskiego Fiata czy Wartburga) i ok. 2,5 m przewodu izolowanego (najlepiej o przekroju 1,5-2 mm). Dodatkowy przerywacz kierunkowskazów można umieścić obok istniejącego - przymocowując metalową opaską do regulatora pracy wycieraczek (pod pedałami sprzęgła i hamulca). Końcówkę plus (+) dodatkowego przerywacza, należy połączyć z bezpiecznikiem ,,A", gdyż jest on pod napięciem bez względu na położenie kluczyka w stacyjce. Wskazane jest wymienić ten bezpiecznik (8A) na 16-amperowy.

 

   Po odkręceniu 5 wkrętów i zdjęciu osłony kierownicy odnajdujemy kostkę, w której znajdują się przewody: czarno-niebieski i niebieski. Należy do nich podłączyć dwa dodatkowe przewody i założyć osłonę kolumny kierownicy. Przewód połączony z przewodem czarno-niebieskim trzeba poprowadzić pod deską rozdzielczą do przewodów nadmuchu ciepłego powietrza. Jako że dmuchawa jest jedno-biegowa a włącznik dwupołożeniowy, jedno jego położenie jest wolne (nie wykorzystane) i świetnie nadaje się do naszego celu. Przewód podłączamy do zewnętrznego wolnego styku wyłącznika dmuchawy. Włącznik można łatwo wyjąć podważając go lekko wkrętakiem. Środkowy styk włącznika trzeba połączyć ze stykiem „L" z dodatkowego przerywacza. Jednakże w tym rozwiązaniu istnieje niebezpieczeństwo przypadkowego włączenia świateł awaryjnych podczas włączania dmuchawy. Dlatego konieczne jest podłączenie do obwodu lampki kontrolnej. Do tego celu można wykorzystać kontrolkę kierunkowskazów. Należy połączyć zewnętrzny styk włącznika (od przewodu czarno-niebieskiego) z lampką kontrolną kierunkowskazów w zestawie wskaźników. Drugi przewód z kostki pod kierownicą łączymy ze stykiem „P" dodatkowego przerywacza kierunkowskazów. Tego typu rozwiązanie eliminuje konieczność montażu dodatkowego włącznika świateł awaryjnych.

 

Tekst: Ludomir Szpakowski

 

 

 

OBJAŚNIENIE RYSUNKU

1. Kierunkowskaz lewy tylny

2. Kierunkowskaz prawy tylny

3. Kierunkowskaz lewy przedni

4. Kierunkowskaz prawy przedni

5. Kostka pod kierownicą

6. Do przełącznika kierunkowskazów

7. Kontrolka kierunkowskazów 3W

8. Włącznik dmuchawy

9. Dodatkowy przerywacz kierunkowskazów

10. Bezpiecznik 16 A


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.