KLUB ZASTAVA

Naprawa tłumika

 

   W Nr44 Motoru z roku 1978 opisany sposób naprawy tłumika jest niezbyt ścisły i budzi pewne zastrzeżenia. (Usprawnienie dotyczyło wyciszenia hałasów mechanicznych w tłumiku, a nie jego naprawy - dop. red.). Wykruszenie się na skutek przepalenia wewnętrznej części tłumika z perforowanej blachy, powoduje głośna pracę silnika oraz obniża jego moc. Przekonałem się o tym we własnym samochodzie, kiedy w okresie naprawy tłumika założyłem tej samej długości i średnicy rurę bez elementu tłumiącego hałas. Silnik stracił na mocy, zrywności i głośno pracował. Ponieważ obudowa tłumika wykonana jest z blachy nierdzewnej, trudnej do przepalenia, uszkodzenia tego typu nie są powodem do natychmiastowej wymiany tłumików, które nie dość że są bardzo drogie, rzadko bywają w sklepach Polmozbytu. Przystępując do naprawy należy rozciąć piłką do metalu lub przycinakiem jedną połowę oblachowania zewnętrznego do miejsc zgrzewania. Oblachowanie zewnętrzne odginamy do dołu tak, jak na rys. 1. Usuwamy resztki spalonego elementu tłumiącego, który przyspawany jest końcami do wnętrza tłumika. Z blachy o grubości od 2-4 mm wycinamy nożycami 3 krążki o średnicy 95 mm. Następnie wiercimy w każdym z nich otwór średnicy 8,1 mm oraz 7 otworów o średnicy 5 mm. Z powierzchni krążka wycinamy jego część równą powierzchni przelotu rury wydechowej. Wycięcie może mieć kształt prostokątny lub zaokrąglony, jak na rysunku 2. Wykonane krążki mocujemy na pręcie z gwintem M8 lub spawamy w odległościach podanych na rys. 2. Długość pręta uzależniona jest od długości komory tłumienia. Aby konstrukcja włożona do tłumika nie powodowała dodatkowego hałasu, można w kilku punktach krążki przyspawać do środkowej części obudowy tłumika. Następnie odgiętą blachę należy dogiąć na swoje miejsce, dopasować do otworu i zaspawać. Tak naprawiony i zmodernizowany tłumik używam już około roku. Porównując pracę silnika obecnie, a pracę z okresu kiedy tłumik był fabrycznie nowy, nie widzę żadnej różnicy. Uniknąłem zbędnego wydatku.

 

Tekst i zdjęcie: PARZYMIES H. Poznań

 


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.