ZESTAW OPRACOWAŃ

Zastava - Kupić czy nie kupić?

 

Wielu internautów odwiedzających stronę klubu zastava zadaje pytanie: "Czy warto kupić zastavę?" Wychodząc na przeciw tradycyjnie stawianego pytania postanowiliśmy zamieścić poniższy dialog:

 

Jestem studentem, który zastanawia się nad kupnem swojego pierwszego auta. Niestety moje zasoby finansowe są bardzo ograniczone. Jednym z kilku aut o których myślę jest właśnie Zastava 1100. Czy moglibyście mi powiedzieć coś o awaryjności tego samochodu i dostępie do części?


Swoją pierwszą zastavke kupiłem właśnie będąc studentem. Sprawowała się i sprawuje świetnie. Jest to auto bardzo dobre zarówno dla początkujących kierowców jak i dla studentów. Zastava sprawuje się tak samo dobrze jak każde inne auto. Wielokrotnie osobiście byłem świadkiem, że nawet lepiej jest jeździć zastavką niż np.: zachodnim autem - dlaczego? Nowoczesne samochody nafaszerowane są elektroniką, która raz działa, raz nie. Wiele jest urządzeń wymagających stałej kontroli i regulacji, wszelkiego typu wspomagania, czujniki itp. - to wymaga zarówno czasu poświeconego na wizyty w serwisach jak i sporej gotówki. Niczego samemu nie wolno zrobić bo albo się traci gwarancję albo jest to zbyt skomplikowane. Każda wizyta w serwisie kończy się kosztownym rachunkiem - z zastavką jest inaczej. W serwisie byłem nią może trzy razy na 7 lat jazdy! Przejechałem nią ponad 200 000 km i ani razu nie musiałem jej holować! Wykonując standardowe wymiany eksploatacyjne jak filtry i oleje można tym autem zjeździć tysiące kilometrów. Oczywiście warunkiem tego jest sumienne i odpowiednie utrzymywanie samochodu w jego możliwie najlepszym stanie.

 

Widziałem na stronie Klubu Zastava odnośnik dotyczący części - czy to znaczy, że można kupić prawie wszystkie?

 

Tak, to prawda. Specjalnie dla klubowiczów oraz innych użytkowników samochodów zastava staramy się zapewnić możliwie największy dostęp do części zamiennych umożliwiając w ten sposób dalszą eksploatacje samochodu. Jeśli nawet nie uda się jakiejś części kupić za pośrednictwem naszej strony - to pozostają jeszcze szorty, które obecnie są dość dobrze zaopatrzone.

 

Jak z awaryjnością? Boję się, że auto mi się zepsuje i nie będę miał pieniędzy na naprawę. Czy często się psuje?

 

A co będzie jak zepsuje się nowy samochód? Każde auto ma prawo się zepsuć - nie wynika to z tego ze zastava jest gorsza od innego lepszego czy droższego samochodu - jedynie z tego, że wszystko ma swoją wytrzymałość i odporność na zużycie. Nowy drogi samochód można jedynie odholować do serwisu zaś zastavke można samemu naprawiać - pamiętam jak kiedyś urwał mi się pasek klinowy - wziąłem kawałek sznurka - zakręciłem wokół kół napędowych tak jak pasek klinowy i bez problemu dojechałem na miejsce. W zastavce prawie wszystko można zrobić samemu mając standardowy zestaw kluczy.

 

Czy części i naprawy są drogie?


Jest to jeden z najtańszych w eksploatacji samochód. Części są tanie mniej więcej tyle co do poloneza, czy fiata 126p. Naprawy też nie są drogie, za wymianę paska rozrządu zapłaciłem 30 zł. Przykładowo w markowym samochodzie za wymianę paska płaci się około od 400 zł wzwyż.

 


 

Poniżej opinia jednego z klubowiczów:

 

reXio: Poczytałem powyższe i mi się nasuwa pewna sprawa. Mam kolegę, który ma 23 letniego dużego fiata. Nie wiem ile on ma przejechanych kilometrów, ale dosyć dużo to co mi wiadomo. Jak go pierwszy raz zobaczyłem (auto, a nie kolegę) to nie myślałem, że ma tyle lat. Z wyglądu zewnętrznego i z tego jak chodzi dąłbym mu max 10 lat i to już w ostateczności. Dobre jest w tych wszystkich autach (Zośki, Fiaciory itd.) to, że części nie są drogie. Kolega wymieniał klocki hamulcowe - zapłacił grosze, a inny znajomy w Hondzie też to wymieniał w tym samym czasie i zapłacił grubo ponad 150 złoty. Spokojnie można kupić dobrą Zastavkę na chodzie za równowartość np. lewych drzwi do jakiegoś zachodniego auta :) starsze auta są piękne i na swój sposób tanie (nie mam na myśli tego, że się robi całkowity remont, ale to też chyba taniej wyjdzie niż zakup "markowego" auta).

 

Poniżej znajdziecie także linki do:

 

Rozważania Tomka Popiela o zastavie - Czytaj tutaj

Rozważania Rexia o zastavie ciąg dalszy - Czytaj tutaj

 


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.