ZESTAW OPRACOWAŃ

Fragment z książki „Poznajemy samochody włoskie” - Fiat 127

Konstrukcja tego silnika (903 cm3) wywodzi się w prostej linii od silnika starego, bo wytwarzanego w latach 1964-1971, mającego tylny napęd modelu samochodu Fiat 850. Dla zastosowania tego silnika w Fiacie 127 dokonano w nim przeróbek konstrukcyjnych , m.in. zmieniono wał korbowy i kierunek  jego  obrotów (wał korbowy silnika Fiat 850 kręcił się w lewo [jedyny taki silnik na świecie!!!!]), zwiększono średnicę tłoków, zmieniono wałek rozrządu, uzyskując inne czasy otwarcia zaworów, a także wprowadzono inny gaźnik. Wał korbowy silnika „900”(poj.903 cm3) osadzony jest w kadłubie, w 3 łożyskach, a wałek rozrządu umieszczony jest obok wału korbowego, także w kadłubie.

Silnik 1050 (poj. 1049 cm3) jest nowocześniejszy konstrukcyjnie  różni się od silnika 900 przede wszystkim liczbą podpór wału korbowego (zwiększono o dwie) oraz umieszczonym w głowicy wałkiem rozrządu, napędzanym za pośrednictwem długiego paska zębatego. Wykazuje spore podobieństwo konstrukcyjne do silnika stosowanego w Fiacie 128. (Silnik fiata 127 –1050 nie jest „zmniejszoną pojemnością” silnika Zastavy 1100/Fiat 128, jak to niektórzy błędnie twierdzą).
Silnik 903cm3 po wielu latach trafił do Cinqecento 900 i Seicento 900, jak plotka głosiła do produkcji silników Fiat stosował maszyny pamiętające lata 50/60-te.  co pewnie minimalizowało koszty produkcji nowego jeżeli chodzi o nadwozie auta ale z „archaicznym” silnikiem. I tutaj po raz drugi sprawdziła się prawda w przypadku Fiata że w małych samochodach zawsze oszczędza się na kosztach.


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.