ZESTAW OPRACOWAŃ

Nieznane fakty z powstania Fiata 128

Nadwozie Fiata 128 (wg. Strony www.carsfromitaly.com dział Fiat 128) było opracowane przez zespół stylistyczny FIATA bez udziału firm stylistycznych z zewnątrz. Patrząc na linie nadwozia Fiata 128, 127, Autobianchi (Lancia) A 112, oraz Zastavę1100 można zauważyć wspólne rysy kreślone przez jednego stylistę (bądź zespół stylistów) Fiata. Jednostka napędowa Fiata 128 była oryginalną konstrukcją Fiata, która została skonstruowana na potrzeby pierwszego Fiata z przednim napędem. Mimo swoich ponad 30 lat silnik ten nadal jest nowoczesny: wał ułożyskowany w 5 pkt. wałek  rozrządu osadzony w głowicy ze stopów lekkich, napędzany za pośrednictwem paska zębatego od wału korbowego. Kiedy po raz pierwszy silnik 128 ujrzał światło dzienne była to wręcz rewelacja na tle ówcześnie produkowanych jednostek napędowych konstrukcja. Wtrysk do tego typu silnika został zastosowany w 1978 r w Fiacie X 1/9 Bertone. Zwykły 128 w wersji  Strada też był dostępny z elektronicznym wtryskiem zamiast gaźnika - podobnie jak Bertone X 1/9.

W tamtych latach wiele wytwórni łącznie z Fiatem jeszcze długo stosowało stare „archaiczne” rozwiązania w budowie silnika np: wałek osadzony w kadłubie bloku silnika napędzany łańcuchem zębatym, mechanizm popychaczy sterujący pracą rozrządu. Nie wspominając o takim drobiazgu jak długość silnika uniemożliwiający jego poprzeczne umocowanie do celów napędzania kół przednich. Wyjątek stanowiła jednostka 903 cm3 Fiata 127 –mimo że posiadała w/w archaiczne rozwiązania techniczne napędzała koła przednie.


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.