OBROTOMIERZ - ZASTAVA 1100p

JAK ZROBIĆ "ZASTAV" WSKAŹNIKÓW ala FIAT 128 RALLY

Do samodzielnego wykonania takiego zestawu wskaźniczków potrzebne będzie: 1. oryginalny zestaw wskaźników z zastavy 1100p 2. dodatkowa oryginalna wskazówka od prędkościomierza 3. mechanizm obrotomierza najlepiej z zestawu wskaźników z okrągłymi zegarami od fiata 125p - allegro, szrot 4. igła do strzykawki o wymiarze bodaj 0,8 mm albo 0,7 mm- apteka 5. 7 kawałków cienkich przewodów elektrycznych w izolacji w różnych kolorach - sklep z artykułami elektronicznymi 6. plastikowa bądź aluminiowa rurka o średnicy ok. 0,8-1 cm - Castorama, Obi itp 7. 2 małe samochodowe oprawki wraz z żarówkami (z zegarów od fiata 125p, sklep motoryzacyjny) 8. metalowa koperta na wskaźnik poziomu paliwa (z zegarów od fiata 125p) 9. jeden arkusz czerwonego, cienkiego pleksi - sklep papierniczym 10. blachowkręty z małymi łbami (3 mm) - Castorama, Obi itp

1. Przeróbkę zaczynamy od totalnego rozbrojenia oryginalnego zestawu wskaźników - odkręcamy obie tarcze, czarne maskownice, mechanizm prędkościomierza, wskaźnik poziomu paliwa, żarówki wraz z oprawkami. Po rozbrojeniu proponuje umyć dokładnie cała skorupę z kurzu i brudu który zebrał się w środku przez te dwadzieścia kilka lat eksploatacji. Następnie wymontowujemy wpasowaną na stałe obudowę kontrolki temperatury silnika - nie będzie juz potrzebna. Pastą tempo ścieramy białe nadruki na obu tarczach - zostawiamy tylko czarne środki.

2. W dolnej części obudowy wskaźników, po stronie prędkościomierza wiercimy obok siebie dwa otwory o średnicy ok. 1 cm - tak żeby ciasno wchodziły w nie rurki. Otwory musza być tak umieszczone aby w wsadzeniu w nie rurek, przylegały one idealnie prostopadle do tarczy prędkościomierza.

W rurkach osadzone będą żarówki kontrolek ładowania (GEN) i ciśnienia oleju (PRESS). Jeżeli kupiłeś rurki z białego PCV to należy je pomalować na czarno kilkoma warstwami farby albo obkleić czarna taśmą klejącą po to aby nie prześwietlało przez nie światło z żarówki podświetlenia wskaźników. Następnie łączymy oprawki małych żaróweczek z cienkimi izolowanymi przewodami elektrycznymi. Tak połączone małe żaróweczki wraz z oprawkami osadzamy na końcach odpowiednio przyciętych na długość rurek. Rurek wraz z żaróweczkami jeszcze nie mocujemy na stałe w obudowie. Powinno to wyglądać tak:

3. Teraz przyszedł czas na przygotowanie nowej tarczy prędkościomierza. Drukujemy ją z jednego z plików poniżej (zgodnie z gustem) w maksymalnie dobrej jakości na maksymalnie dobrej drukarce, najlepiej laserowej.

tutaj link do pliku z tarczami

Wydrukowaną tarczę podklejamy na cienkiej, najlepiej białej tekturce, żeby ją usztywnić. Wycinamy w niej otwory na śrubki, ośkę prędkościomierza, wskaźnik drogomierza i dwa okrągłe otwory na nasze nowe kontrolki PRESS i GEN. Otwory na nowe kontrolki Press i gen powinny być nieco mniejsze niż wewnętrzna średnica rurek. Po wycięciu otworów na kontrolki PRESS i GEN musimy od wewnętrznej strony tarczy przykleić "okulary" do których zamocowane zostaną rurki z żaróweczkami. Okulary wykonujemy z kawałka płytki plastikowej o wymiarach ok. 2,5 cm na 1,5 cm i grubości 0,2-0,3 cm. Wiercimy w niej dwa otwory, w takim układzie żeby idealnie pokrywały się z otworami na kontrolki na tarczy ale były od nich troszkę większe - muszą mieć średnicę rurek z żaróweczkami - okulary będą odpowiedzialne za trzymanie końcówek rurek od strony tarczy. Do jednej strony okularów przyklejamy klejem super-glu 1-2 warstwy czerwonego, cienkiego plexi o rozmiarze nieco większym niż okulary - "marginesy" posłużą do przyklejenia okularów do wewnętrznej strony tarczy prędkościomierza. Tak przygotowane okulary przyklejamy po wewnętrznej stronie tarczy prędkościomierza uważając żeby nie zachlapać klejem przeźroczystych elementów.

4. Jeżeli wszystko zrobiliśmy jak trzeba to możemy przystąpić do końcowego montażu tarczy prędkościomierza. Papierową tarcze wraz z okrągłą tarcza z przeźroczystego plexi przykręcamy za pomocą oryginalnych śrubek do obudowy. Przez otwory wywiercone w tylnej ściance obudowy wsadzany rurki z żaróweczkami i odpowiednio manewrując osadzamy je w otworach okularów przyklejonych od wewnątrz do tarczy prędkościomierza. Po prawidłowym umieszczeniu rurek oblewamy je w miejscu ich zetknięcia z obudowa klejem super-glu aby na stałe pozostały w tej pozycji. Teraz spokojnie możemy podłączyć żarówki umieszczone na końcach rurek w obudowami oryginalnych żarówek podświetlających kontrolki PRESS i GEN. Przewody najlepiej przylutować do odpowiednich elementów metalowych w oprawkach żarówek. Ja z braku lutownicy użyłem najmniejszych konektorów męskich, które zagięte na pół idealnie na wcisk weszły w obie obudowy żarówek. Ważne żeby nie pomylić się i prawidłowo podłączyć kontrolki.

5. Skoro kontrolki PRESS i GEN zostały przeniesione to można się zająć montażem obrotomierza. Delikatnym ale zdecydowanym ruchem odłączamy oryginalną wskazówkę obrotka, odkręcamy oryginalna tarczę i wykręcamy mechanizm obrotomierza z fiatowskiej obudowy. Ośkę obrotka przedłużamy nasadzając na nią odpowiednio przyciętą igłę lekarską o średnicy 0,8 albo 0,7 mm - już nie pamiętam. Otwór w strzałce obrotka musimy lekko rozwiercić tak aby strzałka ciasno wchodziła na igłę. Mechanizm obrotomierza należy przymocować (znów super-glu) od tyłu obudowy wskaźników tak żeby nie zahaczał o obudowy kontrolek i żeby "bezkolizyjnie" można było przewiercić obudowę celem przykręcenia obrotka do obudowy (trzeba go przekręcić o 90 stopni względem oryginalnego położenia). Do przykręcenia obrotka wykorzystujemy nagwintowane otwory w jego szkielecie, do których oryginalnie przykręcona była tarcza. Następnie nawiercamy otwory na przykręcenie tarczy - w przeźroczystej tarczy plexi na linii otworu centralnego na brzegach "czarnego okręgu" oraz na przestrzał w obudowie oryginalnych kontrolek Press i gen. Należy pamiętać ze otwory na śruby w obudowie oryginalnych kontrolek Press i gen powinny być takiej średnicy żeby gwint blachowkrętów, które będą w nie wkręcane dobrze chwycił. Następnie wycinamy naklejoną na białą tekturkę tarczę obrotomierza i nożykiem modelarskim albo skalpelem wycinamy w niej otwory na śruby, ośkę obrotka i wskaźnik benzyny. Wskaźnik poziomu benzyny dobrze jest "zapakować" w metalową kopertę ze wskaźnika od fiata 125p. Żeby koperta zmieściła się w obudowie zestawu wskaźników należy zdjąć trochę materiału z obudowy z okolic wskaźnika paliwa - najlepiej zrobić to dremelem. Zapobiegnie to wzajemnemu oddziaływaniu na siebie pól elektromagnetycznych obrotka i wskaźnika paliwa. Następnie przystępujemy do skręcania wszystkiego - papierową tarczę obrotka przyciśniętą okrągła tarcza z pleksi przykręcamy blachowkrętami do obudowy. Następnie nasadzamy wskazówkę na ośkę i gotowe. Gotowy zestaw wskaźników powinien wyglądać mniej więcej tak.

Teraz jeszcze tylko podłączenie.

6. Podłączenie jest bardzo proste. " styk oznaczony 12V - do "plusa" włączanego po przekręceniu stacyjki - ja podpiąłem się do niebieskiego kabelka z czarnym paskiem "dochodzącego" do zestawu wskaźników " styk oznaczony symbolem uziemienia - do "masy" - najlepiej podpiąć bezpośrednio do karoserii co zapobiegnie wzajemnemu zakłócaniu się obrotka i wskaźnika paliwa " styk oznaczony "1" - do styku cewki (oznaczonego literą D) w miejscu mocowania przewodu niskiego napięcia (u mnie koloru czerwonego) idącego od cewki do kondensatora w rozdzielaczu zapłonu. Po zamontowaniu nowy zastaw wskaźników powinien wyglądać mniej więcej tak:

Należy pamiętać o tym, że nowy zestaw wskaźników nie posiada bardzo ważnej kontrolki temperatury silnika. Ja ten problem rozwiązałem poprzez zamontowanie na panelu bocznym dodatkowego wskaźnika wskazującego temperaturę silnika.

Dominik Pietrzykowski


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.