Silnik z samochodu Zastava 1100p
Silnik pochodzi z samochodu zastava 1100p. Był całkowicie
niesprawny, zapieczony i niekompletny. Wyglądał jak typowy silnik
wyciągnięty ze szotu z piachu. Jego odbudowę przeprowadziłem
od najmniejszej śrubki. Wszystkie elementy składowe zostały
zdemontowane i odrestaurowane.
Dla potrzeb odbudowy zbudowałem
stojak z profili stalowych. Jego tworzenie poprzedził projekt
przestrzenny 3D w 3DMax gdzie można było zasymulować kilka
sytuacji związanych z obsługą silnika jak dostęp do poszczególnych
elementów silnika, wygoda obsługi, łatwość montażu, stabilność
etc.
Silnik odbudowywałem krok po kroku, element po elemencie
poczynając od jego najważniejszego elementu składowego - bloku.
Każdy element był czyszczony i weryfikowany pod względem zużycia.
Zastosowałem nowe uszczelki i paski napędowe. Silnik zalałem
nowym olejem.
Aby mieć pewność prawidłowego montażu i weryfikacji
wszystkich elementów silnik przygotowałem do pierwszego uruchomienia.
Ciekawostką było wykonanie mocowania rozrusznika do koła zamachowego
wykonanego ze starej obudowy skrzyni biegów oraz panelu
sterowniczego umożliwiającego uruchamianie silnika z bezpiecznej
odległości.
Silnik po jego konfiguracji - ustawieniu faz, składu mieszanki
oraz wyposażeniu w układ chłodzenia- udało się uruchomić. |