KLUB ZASTAVA

Silnik Zastavy 1100p

 

Silnik z samochodu Zastava 1100p

Silnik pochodzi z samochodu zastava 1100p. Był całkowicie niesprawny, zapieczony i niekompletny. Wyglądał jak typowy silnik wyciągnięty ze szotu z piachu. Jego odbudowę przeprowadziłem od najmniejszej śrubki. Wszystkie elementy składowe zostały zdemontowane i odrestaurowane.

Dla potrzeb odbudowy zbudowałem stojak z profili stalowych. Jego tworzenie poprzedził projekt przestrzenny 3D w 3DMax gdzie można było zasymulować kilka sytuacji związanych z obsługą silnika jak dostęp do poszczególnych elementów silnika, wygoda obsługi, łatwość montażu, stabilność etc.

Silnik odbudowywałem krok po kroku, element po elemencie poczynając od jego najważniejszego elementu składowego - bloku. Każdy element był czyszczony i weryfikowany pod względem zużycia. Zastosowałem nowe uszczelki i paski napędowe. Silnik zalałem nowym olejem.

Aby mieć pewność prawidłowego montażu i weryfikacji wszystkich elementów silnik przygotowałem do pierwszego uruchomienia. Ciekawostką było wykonanie mocowania rozrusznika do koła zamachowego wykonanego ze starej obudowy skrzyni biegów oraz panelu sterowniczego umożliwiającego uruchamianie silnika z bezpiecznej odległości.

Silnik po jego konfiguracji - ustawieniu faz, składu mieszanki oraz wyposażeniu w układ chłodzenia- udało się uruchomić. 

Pracuje stabilnie z efektownym basem (brak tłumików - sama rura wydechowa). Osoby zainteresowane szczegółami montażem silnika, wykonaniem stalowej konstrukcji zapraszam na dyskusję klub_zastava@wp.pl.

Tekst, zdjęcia, wykonanie: Jerzy Kurnik

 


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.