ZESTAW OPRACOWAŃ

Refleksje na temat Zastavy

 

Witam Wszystkich!

Chciałbym się z wami podzielić moją refleksją na temat ergonomii Zastavy. Otóż bardzo często słyszę w mediach o "niedzisiejszej" ergonomii wnętrza tego pojazdu - opinie takie rozgłaszają ( i tutaj nie chciałbym nikogo urazić) różni "znawcy" w prasie fachowe i w programach telewizyjnych którzy fascynują się współczesną motoryzacją. Gdzieś doczytałem się, że Fiat 128 ( a co za tym idzie Zastava ) był jednym z pierwszych pojazdów gdzie uzyto na dużą skalę antropometrii podczas projektowania wnętrza. Co w efekcie spowodowało, że wnętrze Zastavy mimo mniejszych wymiarów sprawiało wrażenie obszerniejszego niż na przykład wnętrze dużego Fiata. Jak na pewno zauważyliście wnętrze zostało oczyszczone ze wszystkich przeszkadzających elementów ( w rzeczywistości na pewno było odwrotnie - to niski standart spowodował ubogość wyposażenia - ale to bardzo dobrze )Wysoka pozycja za kierownicą i dość wysoko zawieszone nadwozie powodują, że do Zastavy wsiada się wprost rewelacyjnie. Zresztą Fiat pozostał przy tej koncepcji i późniejsze nadwozia typu TIPO lub mniejszy Uno także ten walor posiadały. Oczywiście ze sportowego punktu widzenia takie rozwiązanie nadwozia nie jest korzystne - środek ciężkości jest nieco wyżej niż u innych. Ale z drugiej strony - koleżanki i koledzy! Jaki jest sens sportowej jazdy po polskich dziurach? Żaden. A Zastava eksploatowana w mieście według mnie nadal pozostaje jednym z najrozsądniejszych samochodów. Po pierwsze - wygodnie się wsiada i wysiada. Po drugie z racji wysokiego zawieszenia można nie obawiać się krawężników. Po trzecie płaska maska silnika daje fantastyczne wyczucie krawędzi pojazdu podczas parkowania "na żyletkę". Dosyć długo jeździłem BMW 325 z roku około 1997. Wszystko w porządku tylko, tylko ta beznadziejna widoczność, niewygodne wsiadanie, i koszmarnie długie drzwi które potrafiły się zarysować kiedy krawężnik był nieco wyższy. Żadne cudo.

Dziękuję wam za strawienie moich wieczornych refleksji - bo niby z kim miałbym się nimi podzielić - moja dziewczyna nie chce nawet słyszeć kiedy zaczynam truć o samochodach.

 

Dzięki i Pozdrowienia

Tomek Popiel


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.