JAZDA EKONOMICZNA

Jak jeździć ekonomicznie

     Podstawą całego sukcesu jazdy ekonomicznej jest przede wszystkim nienaganny stan techniczny zespołów silnika a także elementów zawieszenia. Samochód Zastava z silnikiem 1100 cm charakteryzuje się bardzo dobrymi przyspieszeniami. Silnik jest elastyczny zaś daną prędkość osiąga się w dość krótkim czasie - ten fakt jest bardzo ważny podczas wyprzedzania pojazdu.

    Generalnie Zastava uważana jest za pojazd bardzo ekonomiczny. Testy zużycia paliwa w porównaniu z innymi pojazdami tej klasy wypadają bardzo pozytywnie. Przy spokojnej jeździe z zachowaniem zasad ograniczonej prędkości zużycie paliwa może spaść do poziomu 6 litrów na 100 km co jest bliskie zużyciu paliwa popularnych Fiatów 126p.

    Podczas jazdy należy pamiętać o odpowiednich prędkościach obrotowych silnika. Nie należy jeździć na zbyt niskich lub zbyt wysokich obrotach. W każdym z tych przypadków towarzyszy zwiększone zużycie paliwa i poszczególnych elementów silnika. Najbardziej optymalnym zakresem pracy silnika, przy których zachowana jest dynamika i minimalne zużycie paliwa jest zakres obrotów między 2000 a 3500 obr/min co jest równoznaczne zakresowi prędkości od 50 do 90 km/h

Samochód Zastava 1100 P charakteryzuje się następującymi zużyciami paliwa:

Jazda w cyklu miejskim

spalanie minimum 7l/100km

spalanie maksimum 10l/100km

 

Jazda na trasie

spalanie minimum 5,5l/100km

maksimum 10l/100km

    Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa jest temperatura pracy silnika. Należy pamiętać, ze silnik najlepiej pracuje w temperaturze 80-90°C. Taką temperaturę należy utrzymywać na całym odcinku jazdy. Jazda na niedogrzanym silniku powoduje jego szybsze zużycie i nadmierne spalanie paliwa. Niedozwolone jest przegrzanie silnika, gdyż może się to skończyć jego zatarciem. Podczas eksploatacji pojazdu w warunkach zimowych zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 50%.

    Należy pamiętać aby gwałtownie nie przyspieszać i gwałtownie hamować - jest to też niewskazane ze względu na elementy zawieszenia. Ponadto samochód może wpaść w niekontrolowany poślizg pod wpływem gwałtownego hamowania i zerwania przyczepności kół z podłożem.

    Na zwiększone zużycie paliwa ma wpływ ciśnienie opon. Należy co jakiś czas kontrolować ciśnienie powietrza w poszczególnych kołach. Należy pamiętać, ze zbyt duże ciśnienie lub zbyt małe doprowadza do nadmiernego zużycia opon a także powoduje zmniejszenie przyczepności opony z podłożem.


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.