KLUB ZASTAVA - OPRACOWANIA

Włoskie serce

 

Silnik Fiata 128 - 1116 cm3 został stworzony prawie 35 lat temu i doprowadzony został do pojemności 1290 cm3. Jest on - jak to mówią mały ale stworzony perfekcyjnie. Jednostka napędowa 128 została zaangażowana do promowania sportu samochodowego bardziej niż było to dane jakiejkolwiek innej tego typu konstrukcji. Opracowanie dobrego samochodu rajdowego z reguły trwa bardzo długo - więc pierwsze tego typu konstrukcje były po prostu "seryjnymi" usportowionymi pojazdami. Konstruktorzy tworząc samochody wyścigowe zdobywają doświadczenie wypróbowując kolejne wersje samochodów w najtrudniejszych imprezach międzynarodowych, jakimi są m.in. eliminacje do rajdowych mistrzostw Europy kierowców i producentów. Nie inaczej było z nowym dzieckiem koncernu z Turynu - samochodem roku '69 - Fiatem 128. Koncern FIAT chciał kontynuować sukcesy rajdowe zapoczątkowane przez inny samochód roku (1966 r.) koncernu jakim był Fiat 124. Była to na tyle udana konstrukcja, że aż do końca swojej kariery odnosiła ona sukcesy - kończąc karierę w 1975 r. - dowożąc swoich kierowców na trzech pierwszych pozycjach w mistrzostwach Europy. FIAT potrzebował dalszego ciągu sukcesów pod swoją marką. Sukcesów, co mocno podkreślano, osiągniętych przez samochód rajdowy zbudowany z wykorzystaniem konstrukcji samochodu seryjnego, dostępnego w ogólnej sprzedaży. Tym właśnie modelem był - Fiat 128. Z 128 koncern FIAT wiązał większe nadzieje ponieważ była to pierwsza konstrukcja z przednim napędem i całkowicie nową konstrukcją silnika.
W 1970 r. FIAT zaczął powracać do wyścigów i do zespołu konstruktorów, prowadzony przez specjalistów od tuningu Abarth'a. Sukcesy wówczas oczywiście przypisywano firmie FIAT, ponieważ inicjował on i finansował budowę rajdowych pojazdów u Abartha. Została wtedy przeprowadzona kampania - w której usportowiono Fiata 128 - 1100 aby mógł on współzawodniczyć w grupie aut wyścigowych grupy 1 w klasie 1150 cm3 - jednak tak przygotowane auta z umiarkowaniem odnosiły sukcesy w wyścigach. Nie długo należało czekać na reakcję ze strony koncernu z Turynu po pierwszych niepowodzeniach FIAT zmienił diametralnie politykę promocji - gdyż zależało mu na wykorzystaniu zaangażowania w sport. Nic tak nie podnosi prestiżu samochodu niż spektakularne zwycięstwa na polu sportów samochodowych - o tym dobrze zdawali sobie sprawę specjaliści od marketingu FIAT-a. Prawdziwym wyzwaniem dla FIAT-a była klasa 1300 cm3 i współzawodnictwo ze zwinnymi Mini Cooperami - zwanymi "piekielnym pudełkami". Na salonie motoryzacyjnym w Genewie w marcu 1971 r., FIAT przedstawił po raz pierwszy Fiata 128 Rally 1300. Był to 128 z silnikiem o pojemności 1290 cm3, który był pierwszym specjalnie zaprojektowanym przez FIAT-a silnikiem dostosowanym do celów współzawodnictwa w wyścigach samochodowych sprostającym wymaganiom klasy 1300 cm3. Po oficjalnej premierze na targach genewskich nic już nie stało na przeszkodzie aby FIAT uzyskał homologacje sportową na Fiata 128 Rally, którą zresztą otrzymał dnia 1 kwietnia 1971 r.

 

Fiat 128 Rally 1300
 

Tymczasem 128 dla siebie zbierał wiele wyróżnień. W 1970 r. zdobył nagrodę roku dla Samochodu roku '69 - w segmencie samochodów klasy średniej. Również koncern FIAT został wyróżniony jako pionier w standardzie przemysłu samochodowego i wdrażanie nowoczesnych technologii w przemyśle motoryzacyjnym. Silnik 128 był jednym z pierwszych konstrukcji na świecie, która prawie nie posiadała elementów odkuwanych - takie elementy silnika jak wał napędowy, korbowody, kadłub silnika, głowica - były odlewne. Korbowody były odlewne z żeliwa ciągliwego - a nie jak to było dotychczas stosowane ze staliwa, również kadłub silnika odlewany był z żeliwa przy zastosowaniu najbardziej nowoczesnej technologii, zapewniającej jednakową grubość ścianek. Można było dzięki temu zmniejszyć grubość materiału i tym samym obniżyć masę kadłuba - co pośrednio wpłynęło na obniżenie masy gotowego zespołu napędowego. Głowica natomiast odlewana była z lekkiego stopu podobnie jak tłoki i obudowa skrzyni biegów.

 

Silnik 128 - 1100 (po lewej), oraz 1300 - wersje sportowe montowane w 128 Rally i Sport (powiększenie)

 

Od 1971 r. zespół konstruktorów przerzucił program sportowy z 128 sedan na bardziej zgrabne 128 SL Coupé. Decyzja ta też była podyktowana względami marketingowymi i promocją "nowego" sportowego pojazdu. Sukces gonił za sukcesem. Małe samochody z Turynu wygrywały na torach i trasach rajdowych nie tylko Europy i ale i również rajdach SCCA w USA.

 

Fiat 128 Rally 1300, oraz Fiat 128 SL Coupé 1300 podczas imprez rajdowych

 

Koncepcja poprzecznie zamocowanego 4-cylindrowdgo silnika z głowicą ze stopów lekkich "oddychającego" poprzez pojedynczy gaźnik Webera został wprowadzony jako standard przemysłu motoryzacyjnego po raz pierwszy przez FIAT-a - blisko 35 lat temu - obecnie jest on uważany za klasyczny układ napędowy, jednak w owym czasie za klasyczny układ przeniesienia napędu powszechnie uważano układ: silnik z przodu napędzający koła tylne. Jednak być może prawdziwym geniuszem w mechanice był inz. Carlo Lampredi - były konstruktor silników wyczynowych ze stajni Ferrari - gdyż to on zadecydował, że silnik 128 miał krótki skok tłoka - przez co wskakuje on na obroty bardzo szybko, będąc jednocześnie bardzo elastycznym. Inż. Lampredi był w tym czasie najważniejszą osobą w koncernie FIAT- a w oddziale zajmującym się rozwojem silników, jednocześnie równolegle pełnił on funkcję dyrektora Abarth'a. Konstruując silnik 128 Lampredi patrzył z wyprzedzeniem na potencjał drzemiący w tuningowaniu tego silnika do celów wyścigowych. Lampredi dał światu silnik - który mógł osiągnąć stałe obroty rzędu 8500 obr/min w podstawowym standardowym wyposażeniu. To było w czasie gdy VW Garbus poddawał się przy 4800 obr/min. (pomijamy tutaj różnice w konstrukcji silnika VW który był silnikiem o przeciwbieżnym układzie tłoków tzw. silnik typu boxer chłodzonym powietrzem) Wymiana standardowych gażników Webera o przekroju dyszy 32 mm początkowo na podwójne Webery o przekroju dyszy 34 mm gwarantowały przyrost mocy w silniku w granicach od 65 KM do 130 KM. W Stanach Zjednoczonych kierowca rajdowy Al Cosentino ścigał się rajdową wersją 128 z podwójnymi Weberami 45 na torach wyścigowych, podczas gdy Enzo Ferarri (założyciel i dyrektor Ferrari) w Europie we własnym "cywilnym" 128, którym poruszał się na co dzień w normalnym ruchu ulicznym miał zaledwie zamontowane podwójne Webery o przekroju dyszy 40 mm. We wrześniu 1972 r. osobiście pan Enzo Ferarri obserwował zespół rajdowy Filipinetti i ich 128-ki Coupé które pokonały na torze Imola współzawodniczące Alfy Romeo 1300 GTA. Powszechnie wtedy mówiono że "Fiat 128 jest bardzo szybkim samochodem szosowym"

 

Reklama FIATA promująca 128 z najsławniejszym włascicelem 128 - jakim był Enzo Ferrari

 

Poszukiwania uzyskania maksymalnych mocy w silnikach 128 zakończyły się prawdopodobnie w chwili wyprodukowania silnika z układem wtryskowym osiągającym moc 165 KM - chociaż zanim to nastąpiło Al Cosentino twierdził że udało mu się przekroczyć tą granicę wcześniej w konfiguracji silnika z podwójnymi gaźnikami.
Po zakończeniu programu sportowego promującego 128 - silniki 128 dalej służyły do promowania nowych generacji pojazdów z Turynu - jakimi były Uno i Ritmo. Od 1978 r. oficjalnym sponsorem wyścigów został komercyjny sponsor 'Giro d'Italia' który wspierał program sportowy na samochodach Fiat Ritmo z takimi kierowcami Grand Prix jak Jody Scheckter i Ricardo Patrese ścigającymi się na Fiatach Ritmo na torze Monza.
Silniki 128 również były używane w wyścigowych Fiatach X 1/9 Bertrone. Należy również wspomnieć o sukcesie jaki osiągnął były kierowca F1 - Arturo Merzario zwyciężając w krajowym włoskim wyścigu w Dallra wspomagany przez silnik 128, pokonując Lolas'a oraz Chevrons'a jadących samochodami wzmocnionymi przez Cosworth'a (Ford).

W historii motoryzacji silnik 128 jeszcze dwukrotnie miał swój udział w umocnieniu pozycji nowych modeli FIAT-a, przy zdobywaniu tytuł samochodu roku. W 1979 r. pojawił się w Lancii Delta 1300, a w 1984 r. w Fiacie Uno.

 

Reklama Fiata 128 IAVA

 

Jeszcze należy wspomnieć o argentyńskim programie sportowym w którym brał udział 128. Otóż Fiat 128 był autem, które z powodzeniem istniało na rynku argentyńskim przez wiele lat począwszy od rozpoczęcia produkcji w roku 1971. Ze względu na to, że FIAT nigdy nie produkował w Ameryce południowej sportowych wersji 128 spowodowało to powstanie luki na tamtejszym rynku w segmencie aut sportowych. Odpowiedzią dyrekcji FIAT-a na taką sytuację było wylansowane kompanii-filii o nazwie IAVA (Industria Argentina de Vehiculos de Avanzada - skrót ten można rozwinąć jako Argentyńska Fabryka Pojazdów Zaawansowanych) mającej na celu rozwój specjalnych, sportowych ewolucji konstrukcji FIATA. Jednym z pierwszych produktów filii była sportowa limitowana wersja 128 sedan 1100 z silnikiem rozwijającym moc 71 KM. (produkcja tego modelu sięgnęła ok 600 sztuk) Jednym z konstruktorów tego sportowego pojazdu był Valentin Crespo Jimenez.

 

Fiat 128 IAVA TV

 

Koszt wyprodukowania 128 IAVA 1100 był o ok. 20% większy niż "seryjnego" odpowiednika, mimo iż na początku wiele się od niego nie różnił. Zgodnie ze sportowym charakterem auta wzmocniono osiągi silnika z 55 KM do 71 KM z pojemności 1100 (przy 7000 obrotów), co pozwoliło na podwyższenie prędkości maksymalnej do 170 km/h. To wszystko przy zachowaniu wspaniałego prowadzenia powodowało, że jak na swoją epokę, IAVA był autem marzeń dla entuzjastów - o sportowym zacięciu. To, razem z jakością spowodowało, że inicjały TV identyfikowane z tym modelem odpowiadały równie dokładnie definicji "Turismo Veloz" ("szybki turystyczny"). Od samego początku powstania 128 IAVA brały udział w imprezach sportowych stowarzyszenia rajdowego "Curso de Pilotos de la Asociacion de Automoviles Sport". Oprócz wersji 1100, powstały również sportowe ewolucje 128 IAVA z silnikami 1300 - w zależności od wersji rozwijającymi moc od 82 do 100 KM

 

Fiaty 128 IAVA na zawodach i rajdach odbywających się w Argentynie

 





Żródła
1. przedruk artykułu The Mouse That Roared!, Colm Doherty, Irish Motorsport Annual
1994 r http://www.mirafiori.com/~courtney/128/history/MOUSE_THAT_ROARED.html
2. Poznajemy Samochody Osobowe Świata, Pojazdy Włoskie, Rozdział Abarth s. 19-22
pod red. Zdzisława Podbielskiego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1986.
3. na podstawie artykułu "Un intento muy interesante" Fiat IAVA128 TV / 1100. Artykuł o krótkiej historii argentyńskiej produkcji samochodów sportowych powstał dzięki inżynierowi Juan Carlos Fisanotti.

 

   Autor: Bogusław Gajewski
e-mail: Bgajewski@poczta.fm

 


Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów znajdujących się w tym serwisie bez zgody autora jest zabronione.

Serwis najlepiej oglądać przy użyciu przeglądarki Internet Explorer 6.0 lub lepszej.

Serwis istnieje od 15 września 2000 roku.

Korzystamy ze standardu ISO-8859-2.