|
Fiat
126p z silnikiem zastavy 1100p
Od
jak dawna zajmujesz się tuningiem?
|
Tuningiem
jako tuningiem optycznym nie zajmuje się w ogóle, interesuje
mnie rasowanie silników, przeróbki,
udoskonalanie, poprawianie funkcjonalności, starty w kjs-ach,
sporty samochodowe, superspirinty, kręciołki, to jest to co mnie
w tym kręci i mobilizuje.
Pierwszego
maluszka przerabiałem wraz z kolegą jako eksperymentalnego, był
to samochód czysto sportowy, ale po półrocznych testach
został rozbity z winy kierowcy który nie dopasował
istniejących warunków drogowych do sposobu jazdy i owinął
fiata o betonowy słup. Kolejnego malucha przerabiałem drugiemu
koledze. Robiliśmy go powoli i dokładnie starając się nie popełniać
błędów z poprzedniej
konstrukcji. |
Samochód jest mojego kolegi, który nie
interesuje się sportami i traktuje maluszka wyłącznie jako
samochód do jazdy na co dzień. |
Dlaczego
do tuningu wybrałeś malucha?
|
Moim
pierwszym samochodem był fiat 126p z 1976 roku o pojemności 600 cm3.
Obecnym samochodem jest również fiat 126p lecz dużo młodszy.
Polubiłem ten samochód, mimo nienajlepszego wykonania i awaryjności.
Należę także do klubu malucha, gdzie z kolegami wymieniamy się doświadczeniami.
Wielokrotnie pomagałem kolegom poprzez komunikatory internetowe lub pocztę
e-mail służąc radami, rysunkami
(bo nie wszystko idzie wytłumaczyć pisząc) i innymi informacjami.
Uwielbiam to uczucie w mieście lub na autostradzie gdy widzę
zaciekawienie i zakłopotanie kierowców nie dających takiemu
tuningowanemu maluszkowi rady. To wspaniałe gdy widzę bardzo pozytywne i
zadawalające efekty swojej ciężkiej pracy. |
Silnik zastavy 1100 w maluchu to wielkie wyzwanie. Skąd narodził się
ten pomysł?
|
Normalna
jednostka napędowa w maluszku, jest po prostu mało wydajna, dużo
pali i jest awaryjna. Mój 650 jest przerobiony, podrasowany. Jest
dynamiczny i bardzo ładnie przyspiesza. Na pierwszych trzech
biegach kręci się aż do odcięcia zapłonu
czyli do 7200 obr/min. Taka
wysilona jednostka napędowa nie wróży długiej żywotności
silnika stąd zaczęliśmy szukać innego, większego z zapasem
mocy. Pierwsza decyzja padła na silnik 1.4 z poloneza (rover),
ale strasznie wysokie są ceny
tych silników. Chcieliśmy wykorzystać jednostkę z
poloneza 1600 cm3, ale tam znów silnik jest podparty na trzech
panewkach, co nie wróży mu długowieczności. W rezultacie
postanowiliśmy zacząć od silnika zastavy. Udało się nam dostać
całkiem dobry egzemplarz z
dokumentami, za stosunkowo niską cenę 300 zł. |
Jakich
przeróbek dokonałeś podczas montażu silnika zastavy 1100?
|
Najważniejsze dla bezpieczeństwa to zmiana zawieszenia. Tylne
zawieszenie zostało
mocno utwardzone i obniżone, ze względu na większy ciężar silnika i
podatność na bujanie. Przód został również obniżony
i utwardzony, aby zachować stabilność , przyczepność i móc rozwijać
bezpieczniejsze większe prędkości. Zmiana w przednim pasie ( wlot
powietrza), kilka wycięć w karoserii aby pociągnąć instalacje chłodzenia
silnika oraz skonstruowanie nowej tylnej belki i zawieszenia silnika.
Zastosowano także inny tłumik, sprzęgło i docisk. |
|
Czy silnik także poddałeś tuningowi?
|
W
pierwszej konstrukcji silnik był średnio tuningowany,
dobrze dobrane pierścienie dopasowane oddzielnie dla każdego cylindra,
stoczone koło zamachowe (około 40-50% masy
koła) głowica splanowana o 1,5 mm, chcieliśmy 2 mm splanować
ale nie już trzeba by było powiększać frezy w tłoku a nie chcieliśmy
ruszać powierzchni płaszcza tłoka, szlif wału i nowe panewki. W
drugim silniku poprzestaliśmy tylko na kole zamachowym
oraz nowych pierścieniach. W kolejnej przeróbce chciałbym mocno porobić
silnik, i zastosować dla niego wałek od pana Heinricha z Wrocławie który
robi wałki asymetryczne, tylko pod dany silnik. Zostało zrobione inne koło
pasowe pompy wody, o mniejszej średnicy.
|
Na zdjęciu widać dwa wiatraki w chłodnicy, dlaczego?
|
W
tuningowane wersji malucha zastosowałem dwa standardowe wentylatory
chłodnicy. Są dwa, gdyż w poprzednim modelu fiata mieliśmy
kompletną chłodnicę i
wentylator od zastavy Pojawiły się wtedy problemy odpowiednim chłodzeniem
co w przypadku ekstremalnej pracy silnika jest bardzo ważne.
Obecna chłodnica jest
od wartburga z silnikiem golfa. Dwa mocne wentylatory, szybko i
skutecznie schładzają rozgrzany silnik.
Zwiększona
została także wydajność pompy wodnej dzięki której osiągnąłem
większy obieg wody w układzie i szybsze chłodzenie. Większą cześć
elementów chłodzenia wykorzystałem z wartburga, są także
elementy gumowe od zastavy 1100p.
|
Dlaczego zastosowałeś dodatkowa belkę poprzeczna w silniku?
Konstrukcja
maluszka nie jest solidną konstrukcją i jedna poprzeczka mogła by doprowadzić do rozrywania się zgrzewów karoserii, więc
zastosowaliśmy dodatkową poprzeczkę która trzyma na większej długości,
większą masę. Jak do tej pory wszystko jest ok.
Czy
silnik zasilasz zwykłym paliwem czy z domieszkami?
Jest to zwyczajne paliwo ogólnodostępne na stacjach benzynowych,
Domieszek nie stosuje.
Jakie największe trudności napotkałeś podczas tego tuningu?
Myślę że największy
problem stanowiło pierwsze połączenie silnika zastavy ze skrzynia biegów z malucha. Ale jest to już do opanowania. Z rejestracją i
legalizacją przeróbki nie było większych problemów.
Scharakteryzuj
dane techniczne tuningowanego malucha.
Dobrze
wyregulowany silnik, przy ekonomicznej jeździe powinien zejść poniżej
5 litrów, przy szarżowaniu około 10 litrów trzeba liczyć, ale wrażenia
są niezapomniane. Maksymalna prędkość jeszcze nie była zmierzona, ze
względu na istniejącą zimową aurę ale minimum 160 km/h, chociaż na tej skrzyni liczę na około
180 km/h. Co do przyspieszenia to poniżej 10 sekund do setki.
Jaki był
całkowity koszt tuningu?
Jest
zależny od stanu silnika i wraz z zarejestrowaniem wynosi około
1500-2000 pln.
Czy chciałbyś zaprezentować swoja wersje tuningu na spotkaniach
tuning-party?
Myślę, że nie było by problemu, aczkolwiek nie bardzo mnie takie imprezy
interesują.
Jakie są twoje dalsze plany co do tuningu?
Silnik
ritmo 1500cm3 w wersji 85 KM lub
silnik 1400cm3 z poloneza (rover) lub 1100-1300cm3 z zastavy do tego turbina.
Co chciałbyś powiedzieć klubowiczom jeśli
chodzi o tuning np.: zastavy?
Zastave
znam powiedzmy od strony silnika, więc nie mogę za wiele o niej
powiedzieć, ale jednostka napędowa jest dobra, łatwa
do obróbki i tania w podciąganiu mocy. Życzę Wam wielu przejechanych
bezawaryjnie kilometrów.
Z
Arti rozmawiał Jerzy Kurnik
Wykonanie
zdjęć: Arti.
|
|